26 oktober 2010

Gammelmormor Lisa Melbin

God kväll. Snart dags för mig att krypa ner i sängen. Men kände att jag behövde skriva lite först.

Idag har jag varit hos min moster och påbörjat ett projekt, att få ordning på ett gammalt risigt äppelträd. Jag började med att ta bort sådant som var dött. Det tog en evighet, och då har jag inte fått bort hälften av det som var dött. Det är sjukt mycket döda grenar i det trädet, och då är det inte lätt att se allt som är dött nu när det inte är några löv kvar på det. Ska fortsätta imorgon med att ta bort sådant som är dött, och även en del grenar som växer fel. Det är ingen idé att gå in och försöka forma trädet i detta skicket, det får jag försöka med till våren istället.

Efter trädbeskärningen så åkte jag hem till mormor och gick i skogen en liten sväng för att kolla efter trattkantareller. Jag vet att säsongen egentligen är slut för det nu, men jag ville ändå testa. Jag hittade tillräckligt för att fylla två stycken hinkar á 5 liter. Det roliga var att när jag plockade dem så var de stelfrysta, så de bröts lätt av när jag plockade dem. Men det blir ett litet expiment. Ska bli kul att se om det går att göra något av dem, eller om de bara blir sladdriga när de har tinat. Det lär jag märka imorgon bitti när jag vaknar och ska sätta igång med rensningen.

Satt och pratade med mormor i några timmar efteråt. Kollade i fotoalbum och hon berättade lite om min gammelmormors barndom. Hon hette Lisa Melbin och bodde hos fosterföräldrar i 14 år. Jag tycker det är väldigt intressant att höra på släkthistorier. Önskar bara att man hade kommit ihåg allt som man fått berättat för sig. Men jag försöker verkligen att lägga det på minnet.

Jag lade fram som förslag för min 10-åriga kusin, Diana, att hon ev kunde följa med mig till Uddevalla och sova hos mig ett par nätter. Tänkte att det kanske kan vara kul för henne att få komma hemmifrån lite och få umgås med sin kusin i stan. Men jag antar att jag får ta och bjuda hem min andra kusin Valentin (7 år) nån helg eller liknande. Annars blir nog avundsjukan ett faktum. Men jag tror ändå inte att jag vill bjuda hem båda på samma gång. Jag vill att de ska känna att de båda har min fulla uppmärksamhet, och det är mycket lättare om de är ensamma med mig en och en. Men vi får se hur det blir. Ska prata med min morbror om detta också. Kanske imorgon.

Får se vad det blir imorgon. Men förhoppningsvis kommer jag fortsätta med min mosters äppelträd, och sedan åka vidare till mormor för att vinterdekorera hos henne utanför affären. Det finns så mycket jag vill göra när jag är här. Men jag tror inte att jag kommer hinna med allt. :(

Oj, vilket långt inlägg det blev. Grattis till dig som orkat läsa allt. HAHA!

Nu ska jag lägga mig och läsa sagan om isfolket tills jag somnar. Godnatt!

Inga kommentarer: