16 september 2014

Personlig inventering

Har blivit skickad på "kurs" av ams. Personlig inventering heter det. Detta för att ams ska kunna få papper på att jag fortfarande mår skit efter stressreaktionen. Jag åkte dit igår och kursledaren började prata om att vi ska lära oss skriva cv, att vi ska hitta vad vi vill jobba med, att vi ska få lyssna på föreläsningar om att söka jobb osv. WTF?? Jag blev såklart irriterad, för jag kan allt det där. Jag vet redan vad jag vill jobba med och jag vet hur man söker jobb. Min utbildning är redan klar osv osv. Sen fick vi två feta bibbor med papper som vi skulle fylla i. Jag och mitt tålamod, det fungerade inte. Och vilka frågor! En av frågorna var "Om ditt liv vore en båt som färdas i en flod, upplever du då att du styr båten eller följer du bara med?". Asså va fan? Mitt svar blev "En flod full med hinder, båten har slagits sönder och jag simmar och kämpar med att hålla huvudet över vattnet för att överleva":

Medan vi satt och fyllde i dessa papper så blev jag bara mer och mer irriterad, men vi blev kallade en och en in på personliga samtal. När jag kom in så berättade jag exakt hur jag mår och att jobbsökargrejen inte är något för mig och berättade om varför ams skickat mig dit. Efter en kort stund förstod hon att jag inte skulle klara att vara där hela dagar, och absolut inte lyssna på några föreläsningar. Vi kom överens om att jag ska komma dit varje dag i två timmar för personliga samtal. Resten av tiden får jag vara och göra olika uppgifter som jag ska få med hem.

Ja, vi får väl se hur detta blir, och vad det kommer att ge. Det är lite konstigt ändå. Jag vet precis hur jag mår, jag går hos en kurator som vet hur jag mår. ÄNDÅ måste det göras tester och skit för att det ska tas reda på hur jag mår? Är det verkligen så svårt att lyssna på vad en annan människa har att säga? Vad vet jag.. Jäkla häxjakt!

Inga kommentarer: