31 januari 2015

Pastaplattor

Förra helgen testade jag att göra egna pastaplattor. Det har jag gjort förr, men skillnaden denna gången var att jag testade att torka dem för förvaring. Och än så länge verkar det fungera bra. Har inte testat att koka några än, men det blir förmodligen senare i eftermiddag.

Först gjorde jag en pastadeg, recept finns i de flesta större kokböcker. Sen kavlade jag ut degen i långa remsor med pastamaskinen. Det går bra med kavel också, men det är tungarbetat, så pastamaskin är att föredra. Sen delade jag remsorna i mindre bitar och lade på ugnsplåtar som jag siktat mjöl på innan. De torkar i rumstemperatur på några dagar, men man måste vända på dem ett par gånger om dagen. Återkommer när de är testkokade för att se om det var en okej idé att torka hemgjord pasta.


Inga kommentarer: