20 februari 2011

Rabarbersaft

Jag har haft 6 liter rabarber i frysen sedan i somras, och de tar bara upp en himla massa plats. Så nu har jag gjort slag i saken och kokat rabarbersaft.

Recept

2 liter rabarber
4 dl vatten
5-6 dl socker per liter avrunnen saft
1 krm natriumbensoat (jag hoppar över detta och använder Atamon som konserveringsmedel istället)

Skiva rabarberna i centimetertjocka bitar.
Koka upp rabarber och vatten i en stor gryta.
Koka ca 10 min, tills rabarberna gett ifrån sig saften.
Låt saften självrinna i en silställning, 20-30 min.
Mät upp den avrunna saften och beräkna sockermängden efter det.
Häll över saften i en rengjord gryta. Låt koka upp.
Tillsätt sockret, lite i taget, och koka upp på nytt. '
Ta av grytan från värmen och låt stå 4-5 min. Skumma saften.
Rör ut natriumbensoat i lite av den heta saften och tillsätt i resten av saften.
(Här tillsätter jag istället Atamon enligt förpackningen.)
Häll upp saften på väl rengjorda glasflaskor, ända upp till kanten. Förslut dem genast och förvara i kylskåp.

Själva silningen är det som tar tid. Men det är inte arbetssamt på något sätt. :)

Tre flaskor fulla med saft blev det av mina 6 liter rabarber. :)

Inga kommentarer: