06 mars 2011

Svar från arkitekten

Som jag skrev för ett tag sedan så mailade jag till en arkitekt som själv bor i ett halbalshus och håller på mycket med just ekohus och lerhusbyggeri. Nu har jag äntligen fått svar av henne! :)

"Hej Linda,
Jag är ledsen att jag inte svarat dig tidigare. Måste skylla på en pressad arbetssituation.
Det var ett väldigt spännande hus du inspireras av och jag sympatiserar mycket med dina tankar och intentioner kring ett framtida hus.!
Det finns en förening - Lerbyggeföreningen i Sverige - som just har fokus på lerjords- och halmbalsbyggeri (www.lerbyggeforeningen.se). Föreningens nästa aktivitet är 7-8 maj i Bottna/Gerlesborg i norra Bohuslän. Lördagen blir en dag med föredragningar och studiebesök på halmbalshus här i Bottna. Här finns bl.a. ett hus i ekobyn Skärkäll som något lite liknar det du inspirerats av! Ett sätt för dig att få lite ytterligare information och inte minst träffa personer och arkitekter med liknande tankar vore ju att delta under lördagen. Är du intresserad av detta så kontakta Ulf Henningsson, sekreterare i föreningen. Ulf kan du också mer allmänt diskutera dina idéer med.
epost: ulf-lennart@rocketmail.com, tel: 031-27 60 70.
En annan person du kan kontakta är Jan Hedberg, ekoinriktad arkitekt i Ljungkile. Jan är också med i Lerbyggeföreningen
epost: hedberg.jan@telia.com
0522-217 53, 0734-13 05 09

Lycka till med dina planer,
Om du kommer till Bottna/Gerlesborg i maj så ses vi,

vänligen

Lena Falkheden
Chalmers arkitektur"


Nästa steg får bli att ta kontakt med ovan nämnda herrar och se vad dom har att säga.
Och den dagen kanske man skulle se till att vara med på. Det kan nog ge mig mycket mer information om hur jag kan gå vidare. Kanske man till och med kan få vara med på ett halmbalsbygge så¨jag får lära mig mer om hur man faktiskt gör.

Spännande! :)

Inga kommentarer: