18 juli 2011

Köttfärsfyllt picknickbröd

Hittade ett recept i metro som jag tyckte verkade intressant. Köpte alla ingredienserna och läste receptet sen. Tur var väll det, annars hade jag aldrig vågat tillaga det.

Recept:
25 g jäst
2 msk rapsolja (jag använde solrosolja)
5 dl vatten
2 tsk salt
700 g nötfärs (jag använde blandfärs)
1 gul lök
2 klyftor vitlök (jag hade nog 4 klyftor)
1 burk passerade tomater
2 msk olja till stekning (detta är stekningen av färsen, inte bullarna, då behövs långt mycket mer olja!)
Salt och peppar
(Jag kryddade även med persilja, paprikapulver och vitlökspulver)

Tillagning:
1. Lös jäst i vatten (jag antog att det skulle vara fingervarmt). Blanda med rapsolja och salt. Blanda i mjöl lite i taget. Arbeta till en smidig deg. Jäs 1 timme.
2. Hacka lök och vitlök. Stek färs i olja. Tillsätt lök. Slå på tomater. Koka tills vätskan nästan kokat in. Salt och peppar. (Står skitkonstigt, men jag kryddade lite så att jag tyckte blandningen blev god.)
3. Gör bollar av degen (eftersom att det inte står någonstans hur många det ska bli så fick jag chansa lite, det blev i alla fall 32 stycken för mig.) Tryck till och lägg på köttfärs (en matsked ungefär är lagom, jag lade ut alla på samma gång så att jag såg att det räckte). Vik upp kanterna och nyp till. Ställ att jäsa på mjölad bänk med skarven nedåt i 30 min.
4. Värm 3 cm olja i en stekpanna med höga kanter (WTF??? Jag fattade inte först när jag läste, men jag gjorde som det stod. Jag hade aldrig friterat något innan så jag var ganska rädd). Lägg i knytena och stek 4 min på varje sida.

Det blev faktiskt bra tillslut, och dom blev supergoda! Det var värt att klia sig i håret några gånger över ett konstigt skrivet recept!



1 kommentar:

Therese sa...

Oj vad läskigt. Ser dock himla gott ut när det är klart. Kanske orkar testa någon gång...(hmm). Äter man dom varma/kalla?