18 oktober 2011

Senaste nytt om husbygget

Tänkte skriva lite om vad som hänt sedan sist i husbyggarbanorna.

Jag var på banken för lite ärenden och då passade jag på att fråga lite angående huslån. Det var ett riktigt bra samtal och det vi kom fram till i stora drag är att jag först och främst måste spara ihop ca 100.000:- kontant i handpenning för att få ett lån på 500.000:-. Plus att jag behöver en månadsinkomst på 15.000:- netto. Kontentan av detta är att jag kommer behöva spara ihop ca 75.000:- till, plus att jag måste få en fast anställning. Tror visserligen att jag skulle kunna komma undan och inte behöva riktigt 15.000:- i månadsinkomst iom att jag kan visa på att jag klarar mig på bra mycket mindre.
Att jag har slutat röka och inte festat alls så mycket i år som jag gjorde förra året har bidragit till att jag kunnat spara undan en del. Så det känns som att jag kommit en liiiten bit på väg i alla fall. :)

När jag slutade röka så slog jag och en arbetskamrat vad om vem som skulle klara av att hålla upp från rökandet längst. Den som skulle börja röka först skulle bjuda den andra på pizza. Han började efter 2 veckor och jag har fortfarande inte rökt! (snart rökfri i 5 månader!) I vilket fall som helst så satt vi och pratade medan vi käkade pizzan. Det visade sig att han jobbade som arkitekt i Bosnien innan han flyttade till Sverige. Så han lovade att han skulle göra några testritningar till mig. Vi får se hur det blir med det. :)

I övrigt har jag kommit på var jag vill bygga mitt halmbalshus nu. På Herrestadsfjället! Bättre ställe kan jag inte tänka mig! :)

Ska se till att lägga upp lite bilder från Lerbyggeföreningens årsmöte då vi gjorde några studiebesök i några olika halmhus. Kom på att jag inte har gjort det ännu.

Inga kommentarer: