03 april 2013

Piroger

Ibland får jag en väldigt stor lust att prova något nytt. Och just detta är resultatet av just en sådan lust. det är som vanligt godast när man gör det själv! :)

16 stycken stora

Grunddeg:
2 dl vatten
50 g jäst
4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Pirogdeg:
150 g smör eller margarin
4 ägg
7-8 dl vetemjöl

Köttfärsfyllning:
3 st finhackad gul lök (jag tog bara en)
2 msk smör eller margarin
600 g köttfärs (jag hade ca 400 g)
ca 200 g skivade champinjoner på burk (jag hade ca 5 stora färska champinjoner istället)
(1 paprika findelad)
(3 rivna morötter)
ca 2 msk soja
nymalen svartpeppar
4-5 msk chilisås och tomatpuré
ca 0,5 tsk salt
0,5-1 tsk mejram, oregano eller dragon
(0,5 tsk kummin)
(0,5-1 krm kajennpeppar)
(krossad vitlöksklyfta)
(hackad persilja)
(riven ost)

Pensling:
1 ägg

Degen ska göras i två steg. Först gör man grunddegen:
Ljumma vattnet till fingervärme (37 grader). Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och låt den jäsa till dubbel storlek.

Gör köttfärsfyllningen:
Fräs den finhackade löken i matfettet. tillsätt köttfärsen, hacka sönder och bryn den till fin färg. Låt champinjonerna, lätt hackade, steka med. Lägg i (paprika och morötter och) chilisås och tomatpuré och soya och valfria kryddor. Låt det hela eftersteka under lock. Låt fyllningen svalna så länge.

Rör matfettet och vispa upp äggen till pirogdegen. Tillsätt dem i den jästa degen. Arbeta in 7-8 dl mjöl och knåda  degen smidig. Dela den i 16 delar. Kavla ut varje del till en tunn rundel eller oval. Lägg några matskedar av fyllingen på varje utkavlad del (jag hade på riven ost också). Pensla med lite ägg runt kanterna och vik eller rulla ihop degen kring fyllningen. (Jag penslade med ägg och tryckte till med en gaffel runt kanterna istället). Placera eventuellt skarven nedåt. Pensla pirogerna med ägg.

Grädda dem, mitt i ugnen, i 225 grader 10-15 min eller tills pirogerna fått fin färg.







Inga kommentarer: