31 mars 2014

Varning för Ikea's sytråd!

När jag började sy mina trosor så introducerades jag i tvillingnålen. Då behöver man använda två trådrullar. Det jag gjorde var att ena rullen var kvalité-tråd och den andra var från Ikea. Stygnen blev inte alls bra, undertråden blev sträckt ibland och ibland hoppade den över en del stygn och ganska ofta gick tråden av. Jag ändrade på pressarfotstryck och trådspänning mm, men det blev inte bra. Jag klurade länge och funderade på om jag gjort någon helt galen inställning på maskinen. Till slut kom jag på att det kanske var tråden som det var fel på. Jag frågade i en fb-grupp om någon upplevt problem med Ikea´s sytråd och det var INGEN som hade något positivt att säga om den tråden. Det kom till och med varningar om att tråden förstör maskiner då tråden fäller mycket fibrer och skapar massor av ludd inne i maskinen. Jag testade att köpa ny tråd med hög kvalité och fick då ett helt annat resultat som jag blev mycket nöjd med. Aldrig mer Ikea's sytråd, det var som att kasta pengarna i sjön! De svarta sömmarna är där en övertråd, samt undertråd var från Ikea. De undre vita sömmarna är av två olika kvalité-märken.


Inga kommentarer: