01 april 2014

Trosskydd

Har varit sugen ett tag på att sy egna trosskydd och tygbindor. Jag har fumlat fram och tillbaka med vad för material som ska användas och till slut köpte jag fuskmocka och flanell, trikå hade jag redan hemma. Sen har jag fått veta att fuskmockan inte fungerar som fuktspärr, så jag hade fattat galet fel. Däremot kan man använda någon form av fleece som fuktspärr. Men jag har nog inte riktigt fattat exakt vilken typ det är, eller ens vad skillnaderna är. man kan också använda PUL, ett laminerat trikåtyg som också används när man syr tygblöjor. Får se när jag får tummen ur till att beställa det. Trosskyddet nedan är ett TEST och alltså inte tänkt att användas som binda. Här har jag använt ett lager trikå, två lager flanell och ett lager fuskmocka. Ska se hur det fungerar och kommer att utvärdera det hela. Återkommer med omdöme. Visar sig detta fungera fint så återkommer jag med beskrivning på hur jag har gjort.

Helt utvikt med vingar och hela köret.


Knäppt så som den ska knäppas runt trosan


Knäppt från undersidan


Man kan alltså även vika in bindan för transport, tex i väskan eller i fickan.


Inga kommentarer: