26 maj 2014

Friminism

Okej, detta ska egentligen inte vara en blogg om åsikter. Det finns allt för mycket hat på andra bloggar och andra delar av vårt samhälle ändå. Bloggens tanke är att den ska vara inspirerande och nyskapande och kunna visa på ett annat sätt att leva. Att man inte behöver vara så extremt PK. Att man som människa i Sverige idag kan välja själv vad och vem man vill vara och hur man vill leva. Inget sätt är rätt, inget sätt är fel.

Däremot har jag tyvärr märkt av fler och fler tendenser till hat i fler och fler partier och ideologier. Även ideologier som påstår sig vara kärleksfulla och för jämlikhet. Här talar jag såklart om feminismen. Jag valde därför att kalla mig för anti-feminist för att på så vis visa på att jag inte är okej med den kalla feminismen som växer sig starkare i dagens samhälle. Ordet anti-feminist klingar i sig ganska dåligt, och är faktiskt väldigt negativt. Sån är inte jag. Men idag i en fb-grupp vad det en kille som myntade det helt fantastiska ordet friminism. Helt otroligt vackert. Det är vad jag är. Jag är friminist! Nu gäller det bara att försöka få folk att anamma ordet och förstå betydelsen av kärleken bakom ordet. Friminism ska inte vara präglat av bitterhet, aggressivitet eller hat mot någon grupp. Friminism ska syfta till ett jämlikt samhälle med allas fria vilja i fokus. En grundtanke i alla fall..

Jag är FRIMINIST!

Tillägg: Efter att ha tänkt lite så är nog egentligen frihetism ett mycket bättre ord. Jepp jepp.

Inga kommentarer: