03 juli 2014

Pizzabullar

Trodde att jag hade lagt upp receptet på pizzabullar här på bloggen, men tydligen hade jag inte det. Pizzabullar är perfekt som picknick-mat eller mellanmål. Sånt som man kan ha liggandes i frysen, och bara ta upp en eller ett par om man blir lite sugen på något litet. Och supergott såklart!

Deg:
50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
ca 13 dl mjöl

Fyllning:
1-2 dl chilisås
100-150 g skinka
5-6 champinjoner
Riven ost
Oregano (torkad)

Pensling:
1 ägg
Riven ost
Oregano (torkad)

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och lös jästen med degvätskan. Tillsätt socker, salt, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg, tillsätt mer mjöl om det behövs. Jäs övertäckt i 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka svampen och skinkan.
Knåda degen med lite mer mjöl. Dela i två delar och kavla ut varje bit till en rektangel.
Bred på chilisås och fördela svampen och skinkan jämnt på de två delarna. Lägg på riven ost och strö på oregano. Rulla ihop till en rulle och dela i 2-3 cm tjocka skivor. Lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i 20-30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över riven ost och oregano.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader 8-10 min eller tills de fått fin färg.


Inga kommentarer: