02 juli 2014

Rabarbersylt med vanilj och kanel

Hittade ett recept i en gammal bok från 70-talet. Det lät väldigt gott i alla fall, och det lilla jag smakat så smakar det bra. Jag har modifierat om receptet lite eftersom jag aldrig hört talas om "certo syltningsmedel". Jag valde syltsocker istället för vanligt socker och valde att använda atamon istället för att "parafinera". Jag skriver receptet här så som jag gjort det.

1,75 kg rabarber
2,5 dl vatten
ca 9,5 dl syltsocker
0,5 vaniljstång
1 kanelstång
Atamon

Skölj och skala rabarbern och skär den tunt. Lägg i en stor kastrull och tillsätt vatten, kanelstång och vaniljstången som skärs upp på längden. Koka rabarbern mjuk, ca 5 min.
Höj värmen och stormkoka 1 min. Skumma väl och ta av kastrullen av värmen. (Min sylt skummade inte alls, så jag behövde inte skumma, men har med detta momentet ändå, ifall det skummar för någon annan).
Rör genast ner sockret då kastrullen tagits av plattan och blanda väl.
Väg upp sylten och blanda 1 tsk flytande atamon/ 1 kg färdig sylt. Följ anvisningarna på förpackningen. Häll upp sylten i väl rengjorda burkar. Förvaras mörkt och svalt.


Inga kommentarer: