10 augusti 2014

Lugnet - Drömmarnas hus

Har suttit en stund och diktat på en dokumentation i hur jag tänker mig mitt hus. Inledningen blev som nedan följer



En beskrivning av en dröm som etsat sig fast i en liten flickas huvud. En dröm som växer sig starkare i takt med att idéerna blir fler. Tankar och idéer som många visat sig kunna gå att förverkliga. Andra tankar och idéer kanske är svårare att förverkliga med rådande lagar och regler. En del nötter går förhoppningsvis att knäcka, andra kanske behöver förändras eller bytas ut mot andra smarta lösningar.

Grundtanken är att kunna bygga ett hem utifrån en del grundpelare.

Miljö, att det ska vara hållbart ur ett miljöperspektiv. Giftfritt i största möjliga mån, med naturprodukter som grundmaterial. Även att kunna använda återbrukade material i mångt om mycket för att vara så miljövänligt som möjligt. Miljöperspektivet kommer även in i boendemiljön då det ska vara en så bra och giftfri boendemiljö som möjligt.

Ekonomiskt, att huset ska vara så billigt som möjligt att bygga. Även där kommer jag in på återbrukade material och naturprodukter. Väl medveten om att många eko-produkter kostar mycket pengar, så finns också många naturprodukter gratis eller väldigt billiga att få tag på. Huset är tänkt att byggas så mycket som möjligt av mig själv för att komma ifrån dyra hantverkarkostnader. Allt klarar jag såklart inte helt ensam, men ser stora möjligheter att få hjälp i form av kunskap och arbetskraft av vänner och bekanta. Möjligheter till att ordna studiecirklar och workshops är också ett alternativ. Huset ska även vara ekonomiskt i det avseendet att det ska vara billigt i drift. Alltså så låga återkommande kostnader som möjligt. Även här finns många nötter att knäcka.

Huset ska även vara fullt av kreativa lösningar och konstnärliga idéer. När folk kommer dit och får se huset ska de tänka ”What the fuck??? Kan man bygga såhär? COOLT!”. Jag vill kunna hämta inspiration från alla möjliga håll och kanter och bygga ihop allt i ett lekfullt men funktionsdugligt hem. Lite ungefär så som Ture Malmgren gjorde då han byggde sitt Villa Elfkullen. Detta dels för att jag själv gillar udda lösningar. Plus att jag tänker mig att ta hand om fosterbarn i framtiden och då ska det även för barnen vara en dröm att bo i huset, precis som för en vuxen.

Kommer nedan göra en beskrivning i varje enskild del i hur jag har tänkt mig att lösa varje liten pusselbit som finns ett hem och dess tillhörigheter.

 Därefter har jag skrivit lite redogörelse om hur jag tänkt det med allt från markberedning till värme och brandsäkerhet, sophantering, växthus, väggar, avlopp, allt allt allt man kan tänka sig. Har hunnit skriva 3,5 sida i word som en liten start. Så kan jag fylla på där allt eftersom jag får fler idéer och information.

Inga kommentarer: