Mina tankar kretsar ganska mycket just nu kring de fasta kostnader man får när man byggt hus/bor i hus. Försöker hitta lösningar till att få ner de framtida fasta kostnaderna så mycket som möjligt. Har hört/läst att man kan gå en kurs i sotning och genom det få lov att sota själv i sitt egna hus. Ska kolla upp detta bättre, vad en sån kurs kan kosta osv.
För ett par dagar sedan satt jag och funderade över sophämtning och letade mig in på Uddevalla Energi,s hemsida. Fick där se att det minsta man kunde ha var en soptunna på 140 liter och att den som minst kunde tömmas var 4:e vecka. Jesus! Så som jag lever nu så får jag ungefär en "röd" soppåse i månaden! Resten av mitt skräp består i kompost (som jag kommer kompostera i egen kompost när jag väl får egen tomt) och sopor som jag sorterar ganska noggrant. Jag ser ingen anledning till varför jag skulle få speciellt mycket mer "brännbara" sopor i framtiden. Varför skulle jag avbryta min livsstil med miljötänk och sortering av sopor?
Så läste jag vidare att man kunde bli befriad från sophämtning. Man skulle då få söka om dispens till miljö och stadsbyggnad men att det ändå skulle kosta 25% av ordinarie sophämtningsavgift.
Jaha?? Så då skulle jag i princip kunna fortsätta som jag gör, men "spara" på soporna som inte går att sortera för att lämna på tippen kanske varannan månad. Man får trots allt lämna skräp till tippen 10 ggr om året kostnadsfritt. Ett stort plus är att man slipper den fula och missklädsamma plastiga soptunnan. Det skulle vara en perfekt lösning för mig!
Men vad är kriterierna för att få dispens från sophämtning? Jag ringde till miljö och stadsbyggnad och fick där prata med en man. Jag förklarade mina tankar och funderingar och han tyckte att jag absolut inte skulle släppa mina tankar krig detta. Killen som jobbar med sopfrågor vanligtvis var såklart på semester och han jag pratade med hade ingen aning om vilka kriterier man behöver uppfylla för att få dispens. Men han lovade att kolla upp detta och ringa tillbaka till mig på måndag (imorgon). Han sa att de 25% som man behöver betala i avgift om man får dispens är för att hålla rent kring återvinningscentraler och tippar. Låter fullt rimligt om man frågar mig.
Så nu väntar jag med spänning på samtal från miljö och stadsbyggnad imorgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar