12 september 2014

Knäckebröd med massa frön

Har vart sugen på att baka ett tag av ett recept som jag fick för ett par år sedan. Receptet var lite kryptiskt eftersom det bara stod hur mycket som skulle vara av varje ingrediens och hur varm ugnen skulle vara. men jag tror jag listade ut det igår. Knäckebrödet eller vad man nu ska kalla det, blev väldigt gott, ungefär som snacks. Ska göra detta fler gånger, men då ska jag grädda det lite längre än vad receptet anger, för det blev inte riktigt så knaprigt som jag vill ha det.

2 dl dinkelmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten
flingsalt

Blanda alla ingredienser, utom flingsaltet, i en bunke. Bred ut på bakplåtspapper på ugnsplåt. Strö på flingsalt. Grädda i 150 grader i 1 timme. Stäng sedan av ugnen och ställ ugnsluckan på glänt och låt det svalna så i ett par timmar.


Inga kommentarer: