03 oktober 2014

Matutmaning

Har precis kommit hem från affären. På vägen hem så kom jag att tänka på hur mycket i affären som egentligen är hel- och halvfabrikat. Därför kom jag på att ge mig själv en utmaning. Denna månaden ska jag göra allt för att köpa så lite hel- och halvfabrikat som möjligt. Det innebär att majonnäs, ketchup, bröd, glass, chips osv osv går bort. Blir jag sötsugen så får jag helt enkelt baka något. Fungerar det så kanske jag utökar utmaningen till resten av året.

I min påse (tygkasse såklart) så fanns idag toapapper, hushållspapper, shampo (eko), balsam (eko), keso (borde gå att göra eget, ska forska i detta), grekisk yoghurt (det måste få vara okej i detta skede), tomat, gurka, skinkpålägg (också okej i detta läget) och makaroner (tveksamt om det är okej). Mer blev det inte.

Uppföljning kommer.

Inga kommentarer: