06 oktober 2014

Smör

Igår fick jag för mig att undersöka det där med att göra eget smör. Som jag trodde så var det inte speciellt svårt. Men däremot visade det sig att det inte är lönsamt. Tvärt om är det dyrare att göra eget smör från köpt grädde än att köpa färdigt smör i butik. Mina uträkningar visade att 100 g köpt smör från butik kostar ca 6:- medan 100 g egentillverkat smör från köpt grädde kostar ca 8,5:- . För att det ska bli billigare med smör så behöver man få tag på grädde för halva priset, eller ha egen ko eller liknande. Känns lite onödigt att då att lägga arbete på något som blir dyrare i slutändan.

Tänkte ändå berätta här hur jag gjorde ifall någon annan skulle vilja prova.

Jag köpte 5 dl ren grädde. Alltså utan tillsatser och med så hög fetthalt som möjligt, 40%. Ner i en bunke och på med elvispen.

Det tar ganska lång tid, men till slut ser man att det bildas smörklumpar och smöret separeras från kärnmjölken. Häll över allt i ett finmaskigt durkslag så kärnmjölken rinner av. 

Nu ska smöret tvättas. Spola med vatten som är i ungefär samma temperatur som smöret för att tvätta bort resterna av kärnmjölken. Vänd och "knåda" smöret för att få bort all kärnmjölk. Knåda sedan ihop smöret till en klump för att pressa bort vattenresterna. 
Vidare ska det blandas i salt efter smak för att få bättre hållbarhet på smöret.

Jag fick alltså ut 210 g smör av 5 dl ren grädde. Gott men dyrt.

Inga kommentarer: