06 januari 2015

Stora korvbröd

Har tänkt baka korvbröd ett tag. Och i förrgår fick jag äntligen tummen ur så att säga. Det blev 16 stora fluffiga och goda korvbröd. Att jag valde att göra dem extra stora är för att jag tänkt ha dem till tjockkorv.

50 g smör
5 dl mjölk
75 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
ca 1,5 liter vetemjöl


Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke och lös upp jästen med lite av degspadet. Häll på resten av degspadet och rör ner salt och socker.  Rör ner mjöl tills det blir en fin deg som släpper kanterna.
Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Ta upp degen och knåda lätt in mer mjöl om det behövs. Dela degen i 16 delar till stora korvbröd. Gör fler bitar om mindre korvbröd önskas. Forma varje bit till ett avlångt korvbröd. Lägg på plåt och låt jäsa övertäckt i ytterligare 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 min, tills de fått fin färg. Låt svalna under bakduk. Förvara i frysen för längre hållbarhet!


Inga kommentarer: