12 mars 2015

Projekt växthusgång

Har påbörjat arbetet att snygga till i växthuset. Så igår började jag plocka ut de fula kanterna och plattorna. Dock fick jag se att det låg plattor och tegelsten under jorden som låg under plattorna.


Tegelstenarna hade börjat smula sönder. Men jag plockade ut alla stenarna och plockade även upp flisorna som jag sorterade ut för sig.


När jag kom hem så kom jag på en idé på hur man kan bygga en drivbänk av slanor, rep och byggplast. Så jag var såklart tvungen att göra en skiss på det. Såhär blev skissen. Får se om jag hinner förverkliga den idén.


Idag efter jobbet åkte jag till lotten igen och fortsatte med arbetet med växthuset. Först borstade jag bort all gammal jord från stenarna. Sen lade jag de fyra stora längst in som en liten trappavsats innan jag började lägga teglet. Tegelstenarna är som sagt ruggigt slitna och trasiga. Men jag tycker det ligger en charm i att ta tillvara på så mycket som möjligt. Jag började att lägga stenarna tre i bredd, med det räckte inte ens till halva gången. Så därför lade jag stenarna i förband, satte chiffer (som är från ett gammalt tak, hittat i skogen) längs kanterna och sen vanligt grus i hålrummen som blir i kanterna. Tyvärr så räckte inte teglet ändå hela vägen fram, så jag måste försöka hitta på en annan lösning till resten. 

Men jag kan inte låta bli att tycka det är skitkul med dessa utmaningar och att försöka hitta lösningar och nya vägar att gå!


Jag ska såklart foga stenarna så småningom och lägga på mer jord och jordförbättra i planteringsbäddarna också. Så småningom...

Inga kommentarer: