08 mars 2015

Studiebesök i Husqvarna

I torsdags så var vi iväg på studieresa till Husqvarna med jobbet. Först var vi inne i fabriken och tittade på när de tillverkade motorsågar. Jag kände ganska direkt vad jag vantrivdes i fabriksmiljön. Konstgjort ljus, massa ljud, ångor och dålig luft, robotar och automatiseringar så jag ville spy. Varenda moment är superkontrollerat, varje arbetare ser precis hur mycket denne ligger efter mot vad som borde hunnits med. Snacka om stressigt kontrollsamhälle i ett nötskal! Fy fasen, ne, jag är glad att jag har jobb utomhus i det fria.

Efter fabriksbesöket så besökte vi Husqvarnas museum. Det var bra mycket roligare. Massa roliga kult-saker att titta på! Jag hade faktiskt ingen aning om att Husqvarna tillverkat motorcyklar och cyklar.


Denna motorcykeln är ju bara för cool. Skulle lätt vilja ha en sån!

Detta är en invalidmotorcykel. Gött fräck!

Här är en motorcykel/cross som fortfarande ligger i sin originalförpackning.  Också lite fräckt.

Vet inte exakt om detta är modeller eller nått, men allt är utsnidat i trä i alla fall. Imponerande arbete!

Skrattade gott när jag såg denna lappen. Ett fint "Husqvarna-minne"...

En riktigt gammal motorsåg. Den måste ha varit jättetung att arbeta med!

Med massa motorsågar i förgrunden så skulle då inte jag vilja besöka den företagshälsovården! Haha!

Såklart har de gjort maskiner som leksaker också. Kanske faster Linda får införskaffa till sin brorson så småningom. Det ska börjas i tid! 

 Asså... såååå cool!

 Spisar har de tydligen också gjort. Visst är denna läcker!?

Och självklart hade de en monter med massa symaskiner också, ända från de första trampmaskinerna, ända till de nyaste datoriserade broderimaskinerna.

Inga kommentarer: