23 maj 2015

Lotterna v 20

Har fått gjort en del på lotterna, även om det känns som att det inte händer någonting. Vi hade tex städdag den 9:e på kolonilottsområdet, och då var bland annat jag ansvarig för att köra med massa skräp till tippen. Jag var visserligen med och byggde ut två komposter också och fixade lite där. Väl på tippen fick jag se en man slänga två stora fina keramikkrukor och det skar verkligen i hjärtat. Det är en stor skam att folk slänger fina hela fullt fungerande saker. Men jag såg att han kom och bar på två fina krukor till, så jag kunde inte låta det ske. Jag gick fram till honom och frågade om han skulle slänga dem och om jag kanske kunde få dem istället. Det visade sig att han hade en hel lastbil full av massor av bra saker. Hans mamma hade tydligen gått bort och det var saker från henne.

Det finns så mycket saker man kan ta tillvara och använda om man bara har lite fantasi. Detta som jag har hängt upp min trädgårdsslang på är en spole till svetstråd. Den skulle egentligen bara slängas.

Denna tekannan fick jag från mannen på tippen. Blev jättefin som kruka!

Det är helt fantastiskt när man kan börja skörda såhär tidigt på säsongen. Rädisorna har jag drivit upp i stora krukor i växthuset.

Har fått ner lite blommor också i min potager på fösta lotten. Börjar se ganska fint ut.  Men det är fortfarande massor att göra på den lotten också.

Detta hjulet hittade jag på släpet som vi hade med oss till tippen. Tydligen var det någon som tyckte att det skulle kastas. Det tyckte inte jag, så det fick följa med tillbaka igen.

Någon hade även slängt några stolar. De är iofs inte helt felfria, men jag tror nog att det ska gå att fixa till dem så de blir användningsdugliga igen.

 Här är två av krukorna som jag fick av mannen på tippen. De blev fina med lite penséer.

Min bror berättade att de får alla plåtar på storpallar. De pallarna slänger de sedan till förbränning. Han sa att jag kunde få komma dit och slå isär pallarna för att på så sätt ta tillvara på plankorna. Det blev visserligen spikhål i dem, men det spelar verkligen ingen roll när jag ska använda dem på lotten. Och jag är verkligen inte den att tacka nej till gratismaterial. Så jag åkte iväg och köpte linolja för att behandla plankorna.


Ännu fler krukor från tippenresan. Jag skulle aldrig kunna jobba på en tipp. Jag skulle få så sjukt mycket saker.


Den andra lotten ser inte riktigt lika kul ut. Inte än i alla fall. Men jag gräver så mycket jag orkar och hinner med. Och det tar sig sakta men säkert. Ska dit och fortsätta gräva idag i det fina vädret.


Inga kommentarer: