05 maj 2015

TjejTjejens Potager v. 19

Tog en tur i söndags till ett det nedlagda kolonilottsområdet och kollade ifall det kommit upp några rabarber. Och det hade det. Så jag grävde och bar, för att sedan plantera på min lott. Eftersom inte allt är färdiggrävt än, så planterade jag dem lite provisoriskt i den stora bädden som faktiskt är så gott som klar.


Fjolårspurjolöken som jag fick av en granne växer ganska bra. Några av lökarna har ruttnat bort, men det finns ändå de som fortfarande växer också.


Har haft möss i växthuset som ätit upp alla ärtfrön som jag planterade. De har även vart duktiga på att äta spenatfrö och salladsfrö. Så jag köpte ett par musfällor som jag först gillrade med morotsbitar. De låg orörda kvar, hoptorkade så de nästan inte syntes. Läste mig till att möss tydligen ska tycka mycket om jordnötssmör, så jag gillrade fällan igen med det. Igår när jag var där och kikade så var jordnötssmöret uppätet, men fällan hade inte slagit igen. Jag hade förmodligen satt bågen för långt in på pinnen. Så jag satte den så långt ut det gick så den kan slå igen lätt.


Potatisen växer bra i växthuset.


En kollega hittade en cykelkorg under sin städrunda, så jag fick den. Jättebra att ha krukor eller annat skoj i på lotten. 


Med hjälp av bror och hans sambo så är det äntligen färdiggrävt på första lotten. HURRA! Men det är fortfarande en del pill att göra på den lotten också. Gräsmattan ska fixas, staketet ska flätas klart, växthuset ska målas och kanske lagas, redskapslådan ska målas, grindar ska snickras ihop, det ska på mer torv och gödsel på planteringsbädden, växthuset ska göras rent, staket ska målas, jorden i växthuset ska bytas ut osv osv... Heja heja! Men viktigast är ändå att gräva och fixa andra lotten just nu.


Kom på idén att plantera kirskål i kruka. Då sprider den sig inte, men man kan fortfarande använda den som grönsak. Och lite kul kan det va att ha en ogräsodling, lite för att se hur de andra reagerar. *Fnissar*


Jag har skolat om mina smultronplantor och även en del av rotsellerin. Hittade en liten salladsplanta på uteplatsen också som jag valde att sätta i kruka. Förmodligen har den frösått sig där från fjolårets sallad.


Och rädisorna växer också bra i växthuset. 


Brorsans sambo tog med en balkonglåda till lotten för att plantera annat i den. I lådan hade det börjat komma massor av småplantor av penséer. Vi satte dem i krukor i växthuset, mest för att se vad det blir av dem.  Det är alltid kul att experimentera.


Inga kommentarer: