25 april 2016

Projekt pallkrageodling

Jag har fått tag på ett gäng pallkragar som jag har tänkt odla i. Det kan vara smidigt för sådana saker som växer väldigt snabbt och även för sånt man kan plantera ut i min potager senare.

Först fick jag börja med att måla dem. För jag gillar att förena nytta med skönhet.

Sen lade jag tjockt med tidningar i botten för att inte gräs och ogräs ska växa sig upp i planteringen.

Sen hämtade jag en skottkärra med jord från komposten som jag sedan blandade ut med en säck trädgårdsjord och ganska mycket torvströ. Jag hann med att fylla två pallkragar med jord. I den ena sådde jag fyra olika sorters rädisor. Och i den andra blev det 5 olika sorters sallad.

Sen lade jag tjockt med tidningar även mellan kragarna och lade lite stenar (som jag hittade förra året när jag grävde) ovanpå. Nu ska jag bara ha tag på något material att lägga emellan stenarna som fog. Kan bli bra, så slipper jag klippa däremellan.

Men jag har fortfarande några pallkragar som jag ännu inte hunnit placera ut. Får se när jag hinner det och var jag ska placera dem. 

Inga kommentarer: