16 februari 2010

Lite om mitt liv i dagsläget..

Då var disken avklarad och lägenheten är åter igen någorlunda presentabel.

Sitter och lyssnar på The Dandy Warhols och funderar över mitt liv.

Jag har så mycket funderingar och tankar. Så mycket intressen och viljor.

Skolan?
Jag läser en utbildning som heter KY-Förvaltning och nyanläggning av utemiljö. "Jaha, vad blir man då?" tänker du. Grejen är att ledningsgruppen har inte kommit överens om någon titel på oss än. Men Trädgårdsanläggare är nog den mest "rätta" titeln man kan tänka sig på det vi faktiskt får utbildning till. Men utbildningen är väldigt bred. Vi lär oss Beskärning, Design, Växtkunskap, Fordonskunskap, Motorsåg, Stensättning, Utemiljöskötsel, Ledarskap, Ekonomi mm. Så tanken är väll egentligen att vi ska kunna bli lagbasar eller chefer så småningom.

Jag slutar skolan den 26 Mars... Det är alltså bara 38 dagar kvar. Känns som att det är hur mycket som helst kvar att göra. Har i alla fall fått fixat så jag får mitt VG i botanik och växtfysiologi med tillämpning utan att behöva göra det där omprovet. Skönt att slippa det i alla fall.

Nu har vi två veckors hemmastudier för att få klart examensarbetena. Idag har jag som sagt inte gjort någonting på arbetet. Men i söndags var Therese och jag nere på stan och frågade runt bland pensionärer och alkoholister vad dom skulle kunna tänkas vilja ha i en park. Jag fick många både tråkiga och väldigt roliga svar. Så inspirationen flödade igår och jag fick ritat in en hel del nya saker i min "lilla" park på ca 18.000 kvm.
Tanken med själva arbetet är att parken skall passa alla. Gamla som unga. Sportiga som filosofiska. Friska som funktionshindrade. Har fått med många olika delar och tror verkligen jag är på rätt spår. Det är dock väldigt pilligt att rita allt i skala 1:500.

Vad händer sen då?
Jag har pratat med Agnetha på kommunen och gett henne mina uppgifter ifall det skulle kunna tänkas att de behöver säsongs-folk. Har även pratat med Hans på svenska kyrkan ett par gånger. Men det är tydligen inte klart med om de ska anställa någon förrän i början av mars. Får se till att ringa tillbaka till honom då. Idag har jag ringt till Kjell-Åke på Steneby Schakt. Han sa att om de får ett jobb i Bengtsfors som de räknar på nu, så behöver de en utsättare där på heltid, och i så fall skulle jag passa bra där.
Men helst vill jag ju ha jobb här i stan, så man slipper vara borta från lägenheten under veckorna. Jag ska se till att ringa några fler företag i stan om jobb. Får försöka ta tag i det under veckan.

Vad gör jag av mitt liv som det ser ut nu?
I dagsläget så har jag inte så mycket tid för annat än för skolan och skolarbeten. Ekonomin tillåter tyvärr inte så mycket annat för tillfället heller.

Men läser gör jag en hel del. Läser varje kväll innan jag somnar. Just nu är jag inne på Sagan om isfolket av Margit Sandemo. Mycket bra böcker enligt mej!

Jag tycker det är kul med matlagning och gillar att äta mat som jag vet vad det innehåller. Jag är allt som oftast väldigt medveten om vad jag äter. Just nu är jag inne i en period där jag bakar allt mitt bröd själv. Nyaste fixidén är att baka hamburgerbröd och korvbröd, och då även göra egna hamburgare som ska stekas och frysas in... Kan väll inte bli godare och nyttigare hamburgare?

Trädgård/växter är väll kanske ganska självklart att jag håller på med. Det är så underbart kul att se när fröna gror och precis kommer upp ur jorden. Se hur mycket de växer för varje dag.
Just nu längtar jag till våren och har beställt massa fröer från Impecta. Väntar och längtar tills de kommer.
Har i alla fall fått petat ner penséfrön i jorden och har satt aklejafrön och tulpanfrön på groning.
Naturen och det gröna är en väldigt viktig del av mitt liv. Är jag helt slutkörd efter en dag på jobbet och efteråt ägnar ett par timmar i skogen för att leta efter svamp så är jag helt pigg och fräsch i skallen efteråt! Våren/sommaren är helt klart min tid. Då lever jag och strålar, och all min energi kommer då. Såhär års är jag mest trött och slö, men det börjar sakta men säkert bli bättre allt eftersom dagarna blir längre. :)

Jag handarbetar en del också. Stickar, virkar, knyter vänskapsband, scrapar och syr i glaspärlor. Får jag en idé så kan jag inte släppa den förrän jag åtminstone har testat. Just nu håller jag på och stickar klart massa sockar som är försenade julklappar. Sen var tanken att jag skulle göra lite nyckelringar i form av Amigurumidockor. Måste försöka få in lite extrapengar.
Jag har många projekt påbörjade som inte är riktigt klara. Får väll se vad som överhuvudtaget kommer bli klart.

All min vakna tid består av att jag tänker oerhört mycket. Vad jag än gör så snurrar min hjärna på högvarv. Jag planerar all min tid noggrant, annars hade jag kollapsat och inte hunnit med en bråkdel av allt. Ekonomin hade inte gått ihop heller för den delen. Jag filosoferar ganska mycket och har skapat mig mina egna tankar och idéer om hur allt hänger ihop.

Människor! Jag älskar människor! Människor är något av det mest intressanta jag vet. Jag kan sitta en hel dag på stan och bara titta på folk och deras beteenden i olika sammanhang. Eller bara att lyssna på vad förbipasserande människor pratar om. Det är helt otroligt vad mycket man lär sig om andra människor genom att bara titta på dom. I några år nu så har jag strävat efter att göra mej av med mina fördomar om folk. Jag förstår inte själv varför jag ska döma människor utan speciell anledning. De flesta alkoholisterna på stan är faktiskt väldigt trevliga. Egentligen så är det ju bara synd om dom att dom har hamnat där dom är i dagsläget. Men jag strävar hela tiden efter att bli en bättre medmänniska. Och det är väll just såna saker som gör att man utvecklas?

Sen är jag lite av en nörd. Sitter mycket vid datorn och internet, minst 2 timmar/dag och ibland blir det nästan hela dagen. Jag sköter i princip hela mitt liv genom internet och datorn. Bra uppfinning!

Så fort pengarna börjar stömma in igen så skall jag se till att göra stan ordentligt! Detta skall bli en galen och rolig sommar. Road trip kanske? Halmstad på midsommar? Detta skall bli Therese och mitt år! År 2010 skall bli för mig oförglömligt! Brunetter, sommar, 25/17 och en riktigt härlig inställning, kan det sluta annat än bra?

Detta var lite om dagsläget. Mer om allt kommer allt eftersom.

1 kommentar:

Pia sa...

Well done!