15 februari 2011

Min framtids drömhus

Ganska så ofta tänker jag på min framtid och hur jag vill ha den. Ni som har läst och kollat runt på min blogg innan, vet att jag tycker om att göra saker och ting själv. Jag handarbetar, kokar egen saft, bakar mitt egna bröd och försöker hitta lösningar på saker och ting.

Framtiden är en återkommande sak som jag försöker hitta fiffiga lösningar på, och blandar gärna in den ekonomiska aspekten och att klara att fixa saker och ting så långt som möjligt på egen hand.

Jag vill som många andra leva självständigt, men kanske mer självständigt än många andra. Jag vill bo i ett hus ute i skogen, 1-2 mil utanför Uddevalla. Inte så konstigt kanske. Men hur lätt är det att få ett lån till ett hus om man som jag snart är 26 år, utan fast anställning (även fast jag jobbar så mycket jag kan när det finns möjlighet till det). Och även om jag skulle ha en fast anställning så skulle jag behöva spara ihop till handpenningen, vilket innebär 150.000:- kontant om jag vill ha ett lån på 1.000.000:-.

Om vi tänker att jag ändå snart skulle få en fast anställning och skulle spara 5.000:- varje månad så skulle det ta 2,5 år. Inte för att jag tror att jag skulle kunna spara så mycket varje månad. Och när jag väl fått ihop till handpenningen så kan jag slå vad om att huspriserna har stigit en hel del.

Sen känner jag inte superstarkt för att bo i ett vanligt fyrkantigt hus heller för den delen. Jag har funderat på eko-byar, kollektiv osv, det är intressant men kanske inte helt i min smak.

Förra våren var klassen och besökte kosters trädgårdar. Där förklarade en av ägarna att restaurangen är en halmbyggnad. Det vill säga att väggarna är uppbyggda av halmbalar och att detta ger en extremt bra isolering. Halmen är sedan täckt av tre lager lerputs, vilket gör att det ger bra skydd men ändå att materialen släpper igenom luft. Levande material andas och man mår bättre i hus byggda på liknande sätt. Jag fastnade för idén och kände starkt att jag vill bygga ett hus på liknande sätt.

Efter det (alltså i snart ett år) har jag funderat fram och tillbaka på hur jag vill bygga och bo. Jag har kollat mycket på internet och funnit ganska mycket inspiration och mina idéer har vidareutvecklats.

Jag fick tips om en hemsida från England, , där dom beskriver hur dom har byggt sitt hus. Det huset har jag fastnat för. Inga raka kanter, naturliga och levande material, ekologiskt och konstnärligt tilltalande. Så vill jag bo!

Kanske är jag helgalen, men jag tror att detta sättet att bo ligger i tiden/framtiden. Problemet är bara att kunna få bygglov till en byggnad som sträcker sig en bra bit utanför standarden. Lagar och förordningar i all ära, men ibland styr de våra valmöjligheter lite väl mycket.

Om man skulle bygga ett hus på liknande sätt som de i England har gjort så skulle man kunna komma undan relativt billigt rent materialmässigt. Men det finns så mycket annat som kostar. Marken kostar visserligen sitt, men om man bortser från den självklara avgiften så måste man ändå betala en avstyckningsavgift på ca 27.000:-, vad går dom pengarna till kan man undra. Visst förstår jag att lantmäteriet behöver sin del för ändringar i papper och kanske att de behöver ut om markera markgränsen, men 27.000:-?? Sen måste man tydligen ha något som heter byggskadeförsäkring. Det är en försäkring som ska hjälpa till om byggherren har slarvat med jobbet, så att man kan få fel och skador fixade. Alltså om jag är min egen byggherre så ska jag försäkra mig mot mig själv?! Helt galet! Denna idiotiska försäkring kostar i vilket fall inte mindre än 60.000:-!!!!! Om man ska ha eget vatten/avlopp så kostar det 100.000:-, och att dra dit el om man nu ska ha det kostar minst 27.000:-.

Well well, innan jag börjar leta efter lämplig mark och börjar oroa mig för idiotkostnader så måste jag ändå veta om det finns någon liten möjlighet att kunna få bygglov för ett hus liknande det i England. Därför har jag idag skrivit ett mail som jag har skickat iväg till två personer på bygglovsavdelningen på Uddevalla kommun. Mailet gällde lite tankar och funderingar samt frågor om det kan finnas en chans till att jag kan förverkliga mina våta drömmar om ett vackert eko-hus.

Har suttit och skissat lite på idéer på hur huset kan se ut och vara uppbyggt. Det finns egentligen inte så mycket mer jag kan göra medan jag väntar på att få svar på hur jag ska kunna gå vidare med mitt lilla drömprojekt.

Här är lite inspirerande bilder från huset i England som jag har fastnat för.





Inga kommentarer: