15 februari 2011

Svar på bygglovs mailet

Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg så skickade jag iväg ett mail till ett par gubbar på byggavdelningen tidigare idag. Förvånansvärt så har jag redan fått svar, och det gjorde mig ännu mer peppad på att fortsätta med projektet att förverkliga min dröm.

Detta är svaret jag fick;

"Hej,

Du får inte visa mig såna projektidéer, då blir jag alldeles lyrisk! Som arkitektur är det inte olikt antroposofernas Järna. Idéerna om halmhus med lera och olika liknande varianter finns bl a byggt uppe i Tanums kommun i ekobyn Tingvall. Googla Lena Falkheden så kan hon hjälpa dig vidare, jättetrevlig arkitekt som själv bor i halmhus där. Sen finns det kubbhus som också är exotiskt…

Lite avskilt ska du nog helst bygga ett sånt hus, passar inte i ett vanligt villaområde. Utseendemässigt på rätt plats är det en höjdare. Finns förståss en massa byggregler om teknisk utformning, men det är lösbart även med halm och lerhus.

Sen gäller det att hitta tomt hos någon bonde, men skissa på ditt drömhus först är mitt råd, så kan det väl lösa sig sen. Vad bankerna säger om ett billigt men väldigt annorlunda hus är förståss en viktig fråga, men de går väl att övertala.

Hör av dig när du kommit vidare, hjälper gärna till med råd och idéer, men Lena är nog bäst på det.

Med vänlig hälsning

Mikael Wennergren

Bygglovchef

Byggavdelningen"



Så nästa grej på vägen blir nu att dikta ihop ett nytt mail till arkitekten.

Men jag är så glad! Drömmen har en ärlig chans att bli sann! :)

Inga kommentarer: