08 mars 2011

Lindas Taco-vårrullar

Som vanligt får jag mina idéer och denna gången var idén att göra taco-vårrullar som snurrade i huvudet. Jag var självklart tvungen att testa.

Jag ville så klart inte köpa degen, så jag hittade ett recept på mjuka degplattor.

Recept 20 mjuka degplattor till vårrullar

500 g vetemjöl
1 tsk salt
4 ägg, uppvispade
4 ½ dl kallt vatten (jag använde 1-2 dl extra vatten)
6 msk vegetabilisk olja

Sikta ner mjöl och salt i en skål. Gör en grop i mitten och rör i de uppvispade äggen. Tillsätt kallt vatten, lite i taget, och vispa till en slät och tjock smet. Rör till sist ner oljan. Hetta upp en stekpanna med nonstickbeläggning, 15 cm i diameter, häll ca ½ dl smet i pannan och vicka på den så att smeten flyter ut. Stek kakan tills kanterna lyfter sig från pannan. Lägg pannkakorna ovanpå varandra på ett fat.

Här är mina degplattor stekta och klara. Inte vidare vackra, men existerande.. xD


Sen vad det dags att börja fixa blandningen.
Jag stekte upp ca 400 g blandfärs och rörde i tacokrydda (jag hade nog kunnat ha 2 påsar krydda). Ner med hackade färska champinjoner, tärnad paprika, konserverade majskorn, hackad purjolök, kokta risnudlar och riven ost. Färdigt! :)

Det kanske inte ser så aptitligt ut... hihi


Väl dags för rullning.
Lägg på 1-2 msk med fyllning på nederkanten av en degplatta. Rulla ihop den en gång om fyllningen, vik över sidorna till en bredd av ca 10 cm och fortsätt rulla ihop vårrullen. Fäst degskarven med äggvita. Lägg rullarna på ett fat med skarven neråt så att de torkar ihop.

Rullade och klara!


Dags för stekning! Jag stekte dem på lite över medelvärme. Så de blev krispiga och goda. Man kan fritera dom också om man hellre vill det. :)

Klara! :D


Dom ser inte så dumma ut när de är klara trots allt! Och goda var dom även om jag kanske skulle haft lite mer tacokrydda i blandningen. :)

Inga kommentarer: