08 mars 2011

Bröd med baljväxter

Lägger upp detta receptet på begäran av Thess. Supergott bröd som är riktigt mättande.
Receptet kommer från www.ica.se.

Recept 12 bullar eller 2 limpor

250 g kokta, avrunna och sköljda
linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
ca 4 ½ dl vatten
12 g (1 påse) torrjäst
2 tsk salt
½ dl rapsolja (jag använder vanlig matolja)
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl special

Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
Värm degvätskan till 42 grader (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 min.
Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv (det hoppar jag över). Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda i ca 15 min mitt i ugnen.

Kameran gör att bröden ser mörkare ut än vad de i verkligheten är.. ^^

2 kommentarer:

therese sa...

Ser smaskigt ut..och låter lätt också! Blir till att pröva, kanske torsdagsnöjet...:)
Tack för idag!

Tjejtjejen sa...

Det är verkligen supergott! Tack själv för idag, det var trevligt på willys! :)