07 mars 2011

Mjukt tunnbröd

Fick för mig att testa på att baka tunnbröd idag. Resultatet blev 30 goda tunnbröd.

Recept 12-15 kakor

50 g margarin
5 dl mjölk
12 g jäst
½ tsk salt
½ dl socker
1-2 msk sirap
½ tsk hjorthornssalt (jag använde bakpulver istället)
1 ½ dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl + mjöl till utbakningen

Smält matfettet. Häll på mjölken. Värm alltsammans till ca 37 grader. Lös upp jästen i lite av degspadet i degbunken. Tillsätt resten av degspadet och de övriga ingredienserna. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Dela den lösa degen på bakbordet i 12-15 delar (15 delar är lagom om man ska grädda i stekpanna). Rulla dem till släta bullar. Kavla ut dem på väl mjölat bakbord till knappt ½ cm tjocka kakor. Använd gärna kruskavel (det gick fint med vanlig kavel också). Rulla upp dem på kaveln. Borsta noga av överflödigt mjöl.
Lägg försiktigt ner kakorna en i taget i varm, torr stekpanna på spisen. Grädda ca 2 min på var sida på medelstark värme.
Kakorna kan också gräddas på het plåt i 275 grader ca 3 min på var sida. Låt kakorna svalna på galler, väl täckta med bakduk.

Ät helst tunnbrödet nygräddat med smör.
Nytinat från frysen är också gott.
Hållbarhet: I plastpåse i rumstemeratur 2-3 dygn, i frys ca 6 mån.



Blev en supergod tunnbrödsrulle med ost, skinka, sallad, gurka, tomat, purjolök och alfalfagroddar. (Groddarna har jag självklart "groddat" själv! ;)

1 kommentar:

Sanna sa...

Åh det var länge sedan, gott! =)