23 mars 2013

Hemlagad nyponsoppa

Det var ett tag sedan, men jag hittade nyposkalmjöl i affären och köpte det av ren nyfikenhet. Nu hittade jag det i skafferiet fortfarande orört, så jag tyckte det var dags att testa att göra nyponsoppa. Till min stora glädje och förvåning så gick det riktigt fort och lätt att koka nyponsoppan.

4 Portioner

0,5 dl nyponskalmjöl
6 dl kallt vatten
1,5 dl strösocker (jag tog 1 dl)
1 msk potatismjöl
1 msk citronsaft
2 msk flytande honung (jag använde flytande honung med vanilj)
2 msk ljust muscovadoråsocker eller vanligt råsocker (detta hoppade jag över eftersom det inte fanns hemma)

1. Blanda nyponskalmjölet med potatismjölet och rör ner det i kallt vatten i en kastrull.

2. Ge soppan ett snabbt uppkok och smaksätt med socker och citronsaft. Drag soppan av spisen och servera varm soppa i koppar med glass eller kall med en klick grädde och beskvier.


Inga kommentarer: