28 augusti 2014

Hembakt pizza

Pizza är något jag verkligen tycker är gott. Och INGEN pizza i hela världen är godare än den man gör själv! Igår bakade jag fyra stycken pizzor. Det blir nämligen så många av pizza-degs-receptet.

Pizzadeg - 4 stycken

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 tsk salt
ca 7-8 dl vetemjöl
1 tsk socker

1 förpackning passerade tomater
riven ost
torkad oregano
valfri fyllning

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vattnet (jag tar faktiskt ljummet från kranen) och rör runt så att jästen  löses. Rör ner olja, salt och socker. Tillsätt nästan allt mjöl och blanda till en deg som släpper bunkens kanter. Knåda tills degen blir elastisk, ca 10 min. Stör över lite mjöl och låt jäsa ca 45 min.
Sätt ugnen på 250 grader efter jäsningen. Ställ då in en ugnsplåt i ugnen så den blir varm. Dela degen i fyra delar och kavla ut varje del tunt och för sedan över på bakplåtspapper. Bred på passerade tomater på varje pizza. Lägg på valfri fyllning. Toppa med riven ost och strö slutligen över torkad oregano.
För över pizzan på den heta ugnsplåten och grädda sedan en i taget i mitten av ugnen ca 10 min eller tills pizzan fått fin färg.

Nedan finns bilder på de pizzorna jag gjorde med beskrivning på vad jag valde för fyllning på dem.

Första: Tonfisk, kräftor, räkor, lök och tomat

 Andra: Kyckling, bacon, lök, paprika, champinjoner, tomat och ägg

 Tredje: Skinka, bacon, räkor, ananas, champinjoner, paprika, tomat

 Fjärde: Gul och grön squash, broccoli, paprika, majs, blandade bönor, fetaost, champinjoner, tomat, ägg


Inte varje dag man kan äta av fyra olika hembakta pizzor. SÅ djävulskt gott! Hade det inte varit för att det tar en stund att pilla ihop dem så hade jag bakat pizza MYCKET oftare!



Inga kommentarer: