04 augusti 2014

Inlagda rödbetor

I fredags lade jag för första gången in rödbetor. Jag tycker att det alltid är lika kul att testa att göra saker som jag inte gjort tidigare. Att se vad jag faktiskt kan klara av att göra själv. Att lägga in rödbetor var verkligen inte svårt, men det var lite kladdigt och det såg lite ut som en köttmasaker efter att jag skivat rödbetorna. Ska bli spännande att provsmaka så småningom.

ca 2 kg rödbetor (jag vägde aldrig mina, tog bara allt jag hade)

1 liter kokspad eller vatten
2,5 dl ättiksprit 12%
3 dl socker
10 kryddnejlikor

Skölj rödbetorna väl och skär bort blasten. Låt skalet och rotspetsen vara kvar för att färgen ska behållas. Koka dem nästan mjuka. Spola i kallt vatten och gnid bort skalet direkt. Sila kokspadet om det ska användas till lagen. Låt små jämnstora rödbetor vara hela och skiva ner resten. Jag använde en mandolin för att få rödbetorna fint randiga. Lägg dem i glasburkar var för sig. Koka upp lagen och häll över betorna. Sätt på lock. Förvara svalt. Klara att äta efter ett dygn. Lagringstid 6-12 månader.



Inga kommentarer: