22 december 2014

Julknäckebröd

Jag har tänkt ganska länge att jag skulle baka eget knäckebröd, men det har liksom inte blivit av. Men nu idag fick jag tummen ur till att baka julknäcke. Mycket enklare än vad jag trodde. Dock så råkade jag bränna de två första bröden, men man kan inte lyckas varje gång.

25 g jäst
2 dl julmust
0,5 dl rapsolja
1 msk brödkrydda
3 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Värm julmusten till 37 grader och rör ut jästen.
Blanda ner övriga ingredienser och rör till en slät deg.

Gör en rulle och skär upp 10 bitar.
Täck med bakduk och låt jäsa ca 30 min.

Använd rågmjöl till kavlingen.
Använd kruskavel och kavla ut tunna runda bröd.

Grädda i ugn i 250 grader i ca 3-4 minuter, tills bröden fått en brunaktig färg på kanterna.
Låt svalna på galler.
Om bröden inte känns knapriga helt igenom efter de svalnat något, så lägg in dem en liten stund till i ugnen.


Inga kommentarer: