03 januari 2016

2015, det händelserika året

Sådär ja, år 2015 är avslutat och det känns lite som en lättnad faktiskt. Inte för att året har varit direkt dåligt, men jag skulle kunna sammanfatta året med ett ord.... KAOS!

Året började på språngbräda med nytt jobb, två odlingslotter och inställningen att åka runt som knalle ett helt år. Nu har jag varit på Trollhättans stad, parkavdelningen, i snart ett år, och jag stormtrivs fortfarande. Jag har hittat hem vad gäller arbetsplats. Men det klart att det har varit en del nytt att lära. Jag har fått ta motorsågskörkort och certifikat i heta arbeten och lärt känna massa nya härliga arbetskamrater.

De två lotterna jag tog över var riktigt dåliga, så jag har arbetat otroligt mycket med dem. Jag bestämde mig nämligen för att djupgräva båda lotterna, vilket jag också gjorde. Därför hann jag inte med att odla speciellt mycket, men bäddarna är fint förberedda för massor av odling i år.Och visst blev det en stor skillnad!?

Finlotten före

Finlotten efter

 Nitlotten före
 

Nitlotten efter

Marknaderna då? Jo, det har varit så vansinnigt roligt tt åka runt och sälja på marknader att det har blivit som en social aktivitet. Vi har lärt oss massor om försäljningstekniker och allt annat som hör knallelivet till, så vi kommer att fortsätta med detta tills vidare. Det blev fullt nästan varje helg där fram mot hösten och julen. Men nu vet vi också vilka marknader vi inte vill åka på igen, och vilka vi verkligen vill till. Jag har en lista som jag uppdaterar med aktuella datum och tider på kommande marknader i det fastnålade inlägget på min facebook-sida TjejTjejen.

Jag har ju även hunnit med att fylla 30 under året som har gått. 

Sen till det lite mindre roliga. Jag har genomgått en rättsprocess med hjälp av facket mot en tidigare arbetsgivare. Det har varit ångestladdat och riktigt jobbigt, men nu efter två års process verkar det som att det är avslutat. Det slutade i rätten med förlikning och helt avslutat blir det när han betalar summan som bestämdes vid tillfället i rätten.

Well, dessa saker har sammantaget tagit upp i princip all min vakna tid under 2015. Avslutet på kaoset kom först vid jul då jag hade valt att ta semester året ut. Då var alla marknader avslutade, rättsprocessen var klar, beställningar klara och lotterna stod i vintervila. Jag hade även bestämt mig för att inte åka någonstans på jul, att bara vara hemma för att vila och bara vara. Det var faktiskt en av de bästa jular jag haft. Så otroligt skönt att bara sitta i soffan med stickorna hela julhelgen, titta på massa filmer på tv och äta gott. Året avslutades riktigt bra i mellandagarna med att vara barnvakt till min goa brorson medan hans föräldrar var på BB och "hämtade" lillebror. Och nyår tillbringades med morsan på besök, bingolotto, hembakt pizza och bebismys.




Inga kommentarer: