04 januari 2016

Målsättningar 2016

Ja då var vi där med mina årsmål. Jag vill inte kalla det för nyårslöften, för det blir så tvingande och ångestfullt. Kallar jag det istället för årsmål så blir det en målsättning att sträva mot. Lite mer peppande. Så vad har jag för mål med mitt 2016 då?

Jo.. Först och främst vill jag fortsätta mitt sparande som det varit tidigare för att få ihop handpenning till mitt torpköp.

Då följer naturligt min nästa målsättning som är att hitta det perfekta torpet för mig och köpa det! Detta kan bli knivigt, men huvudsaken är ändå att jag ska ha möjlighet att köpa om jag väl hittar något som jag vill ha. Men jag kommer försöka leta lite mer aktivt efter torp i alla fall.

Ett annat mål är att rensa ut massa saker som bara är liggandes, bland annat i förråden. Tänker även hårdrensa bland alla tusen plastprylar som finns i köket och byta ut så många köksredskap som möjligt till redskap i glas, trä, porslin eller rostfritt. Jag vill åt hållbara material som håller i längden och inte är giftiga! På detta sätt kanske jag äntligen kan få ordning i mitt hem och att det samtidigt blir något lättare att flytta när väl den dagen kommer.

Sen är ett annat mål att gå ner i vikt. Ja jag vet att det är sjukt klyschigt, men faktum är att jag bara på någon månad lyckats gå upp 3 kg, och då vägde jag redan ca 7 kg för mycket. Alltså ligger jag rätt långt över idealet. Men kommer jag ner 6 kg så är jag ändå nöjd. Det blir alltså att lägga om lite i rutinerna nu. Det blir ingen mer snabbmat eller halvfabrikat (tyvärr har det blivit en del sånt det sista då jag helt enkelt inte haft ork att laga bra mat). Det blir ett pass med yoga varje morgon. Ska smått starta med att simma en gång i veckan också. Och då simma minst 1000 m varje gång. Hoppas jag kommer hinna med två gånger i veckan och 2000 m varje gång så småningom. Nu har kollegorna fått mig att ladda ner en app också som räknar kalorier, snacka om ångestpräglande! Well, får se hur hårt jag följer den.

Sista, men också viktiga, målet är att vara mycket mer aktiv här. Och så länge det inte blir för kaotiskt i min tillvaro så kommer jag nog klara det.

Jag kommer såklart att uppdatera här om hur det går för mig med mina mål. Well, nu ska jag ta hand om ett smärre diskberg.

Inga kommentarer: