16 juni 2010

En kommunalares dagbok

I tidig timma klockan ringer
upp jag far, till bilen springer.
Bilen går i redig fart
men jag är ju framme snart.

Upp för trappan ”Ja! Jag hinner!”
pulsen slår och svetten rinner.
På med den orangea dressen
snart så kan jag släppa stressen.

Ut på gården i ökad takt
fordon ställs upp i givakt.
Upp på maskinhalls-takets ås
skriker en förskräcklig mås.

Basar kommer ut på led
talar om vad vi ska syssla med.
Kiss-busk-rabatt blir dagens lott
parkarbete i kommunen, ack så flott.

Ogräsrens är vardagsmat
hundbajsar på silverfat.
Regnet kommer, folk från stan försvinner
men vi rensar så svetten rinner.

Vi är ute i alla väder
vi har väder för alla kläder.
Frukost i den stora salen
vad vore väl en kväll på balen.

Fil och mackor vid vårt bord
lösa kluriga korsords-ord.
Ut igen i samlad trupp
bit ihop, ge inte upp.

Alltid har vi kul ihop
fighting med båd kratta och sop.
Nytt moment en liten tid
men isgrus vill vi inte kännas vid.

Ut på gräset det for med snö
men det som dolts kom fram med tö.
Alla lökar är uppe nu
efter möda och fight från tanterna sju.

Sommarblommor sätts i rabatt
men vänta, vart gjorde jag av min hatt?
Klockan elva och magen efter kaffe suger
men vatten och kaka i bilen duger.

Värmen kommer och solen börjar skina
vissa bara ler medans andra börjar grina
Många gillar inte när svetten nalkas lacka
och det har man hårt arbete att tacka.

Under lunchen då vi vilar
rusar vi ur våra bilar.
Söker rastens ljuva lugn
från plinget av en mikrougn.

Här finns inga tvång och krav
på TV:n visas alltid trav.
Mackor av den bästa sorten
vid runda bordet delas korten.

Ljudnivån går upp i moll
när det snackas om fotboll.
För att vi riktigt ska vila
bör vi ut från salen ila.

Vila våra öron små
av med stålex, vädra tå.
Åh fy fasen vad det stinker
foten fort ner i skorna slinker.

Rasten slut, vad ska vi göra?
Tiden är inne att högar köra.
Skyffeln lastar ogräs och annat gott
JÄDRAR, nu får jag ryggskott.

In till gården efter ett par timmar
jag är så trött, jag tror jag svimmar.
I hallen bilar ställs i radda
de går på el, vi måste ladda.

Upp för trappan med tunga kliv
detta är en kommunalares liv.
Idag har solen gjort oss yra
äntligen slår klockan fyra.

Färden hem går i snigelfart
livet är helt underbart.
Vägen förbi kampenhof
runt klockan fyra är katastrof

Hemma, kanske laga mat?
Nej, jag har inga rena fat.
Städar på helgen när jag är ledig
på veckorna endast på jobbet redig.

Ner i sängen klockan arton för att sova
imorgon är en ny dag, det vill jag lova!

Inga kommentarer: